Een duivelse transitie : Hoe worden gewone mensen daders?

Wanneer na afloop van de Tweede Wereldoorlog de ware omvang van de gruweldaden van de nazi’s aan het licht komt, is er een vraag die de wereld bezig houdt: hoe was het menselijk mogelijk die misdaden te begaan? Aanvankelijk werden de daders van de Shoah als uitzonderlijk kwaadaardige sadisten en psychopaten beschouwd. Uit verder onderzoek bleken veel daders echter eenvoudige burgers te zijn met normale gezinslevens en heel gewone sociale relaties. Vanuit die opmerkelijke vaststelling groeide de aandacht voor het zogenaamde daderperspectief: Hoe zijn schijnbaar ‘gewone’ mensen in staat anderen de meest gruwelijke dingen aan te doen?

De lezing ‘Een duivelse transitie’ gebruik naast historische voorbeelden, ook sociaal-psychologische onderzoeken om de tijdloze mechanismen achter collectief geweld te laten oplichten. Ze biedt een boeiende invalshoek voor het begrijpelijk maken van massageweld, zowel in historische voorbeelden als in de actualiteit en zelfs in de dagdagelijkse leefwereld van jongeren op school, in de metro of het winkelcentrum.

Praktisch!

– Leerlingen en/of leerkrachten 3de graad secundair onderwijs

– Pedagogisch begeleiders

– Docenten en studenten van de lerarenopleiding

– Erfgoedwerkers, jeugdwerkers, …

Christophe Busch, Marjan Verplancke of Simon Schepers

Deze lezing duurt ongeveer 2 uur.

– Per lezing wordt een prijs afgesproken naargelang topic, voorbereiding, doelstelling organisatie enzovoort.

– Voor één lezing geldt de prijs van € 250,00.

– Voor twee lezingen op dezelfde dag geldt het tarief van € 400,00.

– Daarnaast rekenen we ook een verplaatsingskost, indien de lezing bij jou ter plaatse doorgaat.

– Facturatie wordt afgehandeld door Kazerne Dossin.

Alle lezingen worden ondersteund door een PowerPoint of Prezi. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van videofragmenten van daders, dadergedrag, beelden die gerelateerd zijn aan de Holocaust en sociaal-psychologische experimenten.

Klik hier om de Prezi alvast te bekijken!

©2018 Herinneringseducatie