•  
  •  
  •  
  • No Offense : Animatiefilm over vrije meningsuiting en cartoons

    No Offense is een korte animatiefilm van regisseur Kris Borghs. Met deze film wil de maker op ludieke wijze een licht werpen op het belang van vrije meningsuiting, de persvrijheid en de rol van de cartoonist (in tijden van oorlog). Aangeboden door JEF kortfilmkanaal.

     

    Verhaal

     

    In deze animatiefilm verschijnt een rij cartoonisten voor een macaber tribunaal bestaande uit enkele controversiële historische figuren. Telkens wanneer één van de juryleden zich door een cartoon beledigd voelt, wordt de maker onherroepelijk geëxecuteerd. De laatste in de rij ziet dat niet echt zitten. Per toeval krijgt hij een stukje houtskool te pakken en probeert allerhande tekeningen, tot hij zonder het te willen een schets van de beul maakt. Maar daar is de beul al evenmin mee opgezet.

    Klik hier voor meer informatie.

    Download de lesfiche.

     

         

     

    Over de maker

     

    Bedenker en maker Kris Borghs was al op jonge leeftijd bezig met het tekenen en strips lezen. Stilaan is zijn fascinatie voor animatiefilms gegroeid. Als medewerker van het productiehuis Cyborn in Antwerpen heeft hij van zijn hobby zijn beroep kunnen maken. Toch begon het te kriebelen en was hij al een tijdje op zoek naar een eigen project waarin hij zijn creativiteit zou kunnen botvieren.

     

    Grappig, uitdagend, ironisch, absurd, …

     

    No Offense is een creatief en grappig, maar tevens uitdagend en controversieel filmpje dat de kijker op heel korte tijd enkele pertinente vragen stelt over vrije meningsuiting, de persvrijheid en de rol van de cartoonist. Wanneer je het filmpje voor de eerste keer bekijkt zullen er ongetwijfeld enkele beelden zijn die je verrassen of choqueren. Ook wij vielen even van onze stoel, zeker toen wij in het tribunaal van dictators een gesluierde moslima zagen en een orthodoxe jood. Vreemd, want dit zijn toch geen dictators? Meer nog, staan zij niet symbool voor grote geloofsgemeenschappen en in welke mate zijn ze dan representatief in deze context? Dreigen we op die manier niet om deze groepen onder een extremistische koepel onder te brengen?

     

    We legden onze vraag voor aan de maker, die onze reactie zeker kon begrijpen.

    Kris: “Ik heb het tribunaal gevuld met personages die omwille van hun specifieke overtuigingen vaak het mikpunt zijn van cartoonisten. Dat zijn niet uitsluitend dictators en geweldplegers. Ook mensen die deel uitmaken van bepaalde geloofsgemeenschappen zijn regelmatig de kop van jut. Cartoons over hen variëren van intelligente spotprenten (die iets kritisch in vraag willen stellen) tot goedkope provocaties (die enkel uit zijn op polarisatie). De grens daartussen is vaag en de intentie van de tekenaars is niet zelden voor interpretatie vatbaar. Hetzelfde geldt ironisch genoeg ook voor de film.

    Een kenmerkend voorbeeld: terwijl de film in ontwikkeling was, heb ik aan verschillende collega’s gevraagd welk personage ik de islam in de jury zou laten vertegenwoordigen. Als ik een bebaarde terrorist zou tekenen, vonden sommigen dat die keuze suggereerde dat alle moslims terroristen waren. Toen ik een gesluierde moslima voorstelde, vonden anderen dat het in de context van de film leek alsof elke moslima meteen naar geweld zou grijpen bij het zien van een oneerbiedige tekening. Die tegenstrijdigheid illustreert eigenlijk de kern van het verhaal: elke karikatuur kan verkeerd opgevat worden.

    Ik wil nogmaals benadrukken dat orthodoxe joden en gesluierde moslima’s voor mij geen extremisten zijn … de ware extremisten zijn zij die hun geloof misbruiken om gruweldaden te begaan. Het was niet mijn bedoeling om het tegendeel te suggereren door hen tussen een meerderheid van dictators te plaatsen.”

     

    Helemaal vreemd werd het wanneer op een bepaald moment een duidelijk herkenbare Adolf Hitler boos wordt en steun krijgt van… een orthodoxe joodse man die naast hem zit?

    Kris: “De orthodoxe jood die Hitler een schouderklopje geeft,  onderstreept het absurde uitgangspunt van de film: dat ‘beledigen’ als allerhoogste misdaad aanzien wordt. De beledigde partijen zetten in de wereld van ‘No Offense’ hun oude vetes (met inbegrip van de holocaust) opzij om samen hun beledigers te bestraffen.”

     

    Wees voorbereid met de lesfiche

     

    Zoals je merkt: dit filmpje zal zeker wat interessante discussies teweeg brengen in je klas! Bereid je dan ook goed voor. JEF maakte een lesfiche die je als leerkracht kan gebruiken om met dit filmpje aan de slag te gaan!

    Verder raden we je ook onze toetssteen aan met tal van handige tips om te werken rond herinneringseducatie.

     

    JEF kortfilmkanaal

     

    JEF werkt jaarlijks een filmaanbod met educatieve omkadering voor leerkrachten en scholen uit. JEF organiseert vertoningen voor basis- en secundair onderwijs op 93 locaties in Vlaanderen. Om kortfilms op een gebruiksvriendelijke manier te ontsluiten naar het onderwijs, lanceerde JEF vorig jaar een eigen kortfilmkanaal waarop het kortfilms aanbiedt voor scholen. Leerkrachten kunnen de films downloaden en projecteren in de klas. Ze krijgen er gratis een educatieve lesfiche bij voor de bespreking in de klas.

    Wil je de film graag vertonen buiten een educatieve context? Neem dan contact op met Dalton Distribution (info@daltondistribution.be).

     

     

    Gepubliceerd op door

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    34 + = 36