•  
  •  
  •  
  • Normaal Radicaal : Online seminaries over radicalisering en identiteit

    Al een hele tijd worden politiek en media beheerst door het begrip ‘radicalisering’. De verantwoordelijkheid voor preventie en detectie komt grotendeels bij het onderwijs terecht. In deze reeks van drie webinars stellen we enkele kritische vragen. Is radicalisering eigenlijk wel zo’n recent fenomeen? Zijn radicale ideeën soms nodig? En worden we zelf niet radicaler door ons blind te staren op hoe ‘de ander’ radicaliseert?

    Tijdens drie webinars van 60 minuten buigen twee experten zich over dit onderwerp en plaatsen zij een en ander in perspectief.

    Op basis van deze webinars maakte het BCH drie inhoudelijk dossiers die je gratis kan downloaden. Deze documenten bevatten elk een samenvatting van de belangrijkste inzichten, tips, verwijzingen naar interessante websites en literatuur, vragen van het publiek en de antwoorden van onze experten, …

    Een initiatief van het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie (BCH) in samenwerking met Kazerne Dossin en het project Democratische Dialoog van Erasmushogeschool Brussel.

     

     

         

      

     

    Programma:

     

    Sessie 1: Radicalisering in perspectief

    Sinds de Oorlog in Syrië waarschuwt de pers ons bijna dagelijks voor radicale jongeren. Maar wordt het begrip ‘radicaal’ niet buiten proportie voorgesteld? Is er werkelijk reden tot paniek? Leidt radicalisme automatisch naar extremisme? Moeten we radicale ideeën dan maar in de kiem smoren? In deze eerste sessie tonen onze specialisten aan hoe radicalisme een normaal fenomeen is in onze samenleving en hoe angst steeds een slechte raadgever is.

    De live-sessie ging door op 25 november 2015, maar je kan het webinar gratis herbekijken!

     

         

     

    Sessie 2: Waar komt gewelddadige radicalisering vandaan?

    Zeg ‘radicaliserende jongeren’ en velen denken meteen aan moslims. Nochtans zijn er erg veel verschillende contexten van gewelddadige radicalisering. Of het nu gaat om een SS-er in nazi-Duitsland, over een aanhanger van de Ku Klux Klan in de VS of over een jonge moslim die naar het kalifaat vertrekt, hun radicaliseringsprocessen lopen soms opvallend gelijk. In deze sessie kom je meer te weten over de factoren die hier een rol in spelen.

    De live-sessie ging door op 20 januari 2016, maar je kan het webinar gratis herbekijken!

     

         

     

    Sessie 3: Dialoog en positieve identiteitsontwikkeling

    Sinds 2013 bleven in diverse scholen plaatsen leeg in de klas. Het radicaliseringsproces van deze ‘Syriëstrijders’ had hen steeds meer geïsoleerd van waardevolle relaties met vrienden, ouders of school. Ons democratisch model bood in hun ogen geen humaan toekomstperspectief. Hoe vang je als school tijdig signalen op? Is repressie het antwoord of kan je daar ook constructief mee aan de slag? En wie kan helpen om deze jongeren te ondersteunen in een positieve identiteitsontwikkeling?

    De live-sessie ging door op 16 maart 2016, maar je kan het webinar gratis herbekijken!

     

         

     

     

    Gepubliceerd op door
    1. […] deze link kunnen de webinars uit 2015 en 2016 herbeken worden. […]

    2. Nadia El Allaoui says:

      Beste,

      Graag schrijf ik mij in voor de 2de en 3de sessie.

      Groet,
      Nadia El Allaoui

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    41 − 35 =