Omgaan met controverse en polarisatie in de klas

Ons samenleven staat onder spanning. Discussies over politiek en samenleving raken snel verhit, tegenstellingen worden scherper gesteld. Dat laat zich ook voelen in de klas en op school. Leraren en directies worden voor fikse uitdagingen geplaatst. Hoe moet je reageren op heftige of haatdragende uitspraken? Hoe geef je les over gevoelige thema’s in het leerplan? Hoe ontmijn je polarisatie? Hoe voer je gesprekken over controversiële onderwerpen zonder dat de klas opvliegt?

Dit boek zoekt antwoorden op deze vragen. Pedagogisch begeleiders, gemotiveerde leraren, directies, lerarenopleiders en educatief medewerkers van vormingsorganisaties vinden in het boek richtingwijzers en tips over het aangaan van moeilijke gesprekken en het bewerkstelligen van een open en democratisch gespreksklimaat.

Omgaan met controverse en polarisatie in de klas is een vrucht van het onderzoekswerk van het Vlaams Vredesinstituut, een onafhankelijke instelling voor vredesstudies bij het Vlaams Parlement. De opdracht van het Vredesinstituut is het publieke debat informeren en praktijkdeskundigen ondersteunen op basis van wetenschappelijke inzichten.

Naast dit boek zijn er ook informatiefiches en een infographic beschikbaar die je gratis kan downloaden op de website van het Vlaams Vredesinstuut!

Onze webinars ‘Klas Op Stelten’ maakten deel uit van het onderzoek dat aan dit boek vooraf ging.

Over de auteur

Maarten Van Alstein is onderzoeker bij het Vlaams Vredesinstituut. Hij is historicus en politiek wetenschapper, en volgde opleidingen in bemiddeling, dialoogtechnieken en polarisatiemanagement.

Over het boek

– ISBN: 978-94-6337-154-4

– Aantal pagina’s: 180

– Prijs: €19,99

– Uitgeverij: Pelckmans Pro

– Verschijningsdatum: 07/08/18

Gepubliceerd op door