Het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie en het Vlaams Vredesinstituut organiseerden in het najaar van 2017 een dubbel webinar rond controverses in de klas en op school. Aan de hand van reële onderwijscasussen en op basis van elkaars inbreng kregen de deelnemers concrete aanwijzingen om constructief om te gaan met leerstof die controverse kan oproepen.

Gelijktijdig met de webinars organiseerde het BCH enkele regionale werkgroepen waarbij leerkrachten onder begeleiding van een dialoogcoach van Democratische Dialoog samen het webinar volgden en hier nadien over reflecteerden (d.m.v. een workshop).

De live-sessies zijn afgelopen, maar je kan de webinars nog altijd herbekijken.

Deelname is volledig gratis!

Dit project was een initiatief van het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie, in samenwerking met het Vlaams Vredesinstituut en Democratische Dialoog (Erasmushogeschool Brussel).

sessie 1. meerstemmig praten

Jongeren worden in een razendsnel tempo geconfronteerd met conflict. Sociale media en politiek staan bol van polariserende uitspraken, gevoed door angst, boosheid, onwetendheid of passie. Vluchtelingen, vrijheid van meningsuiting of de verkiezing van een nieuwe president… iedereen heeft er tegenwoordig wel een vurige mening over. Regelmatig laaien ook in je klas de gemoederen hoog op. Hoe geef je een plaats aan die sterke emoties? Kan je bepaalde uitspraken begrenzen? Moet je als lesgever neutraal blijven? Hoe creëer je dan een veilige omgeving voor je leerlingen?

sessie 2. meerstemmig leren

Als leerkracht ben je gebonden aan eindtermen en leerplannen. Soms heeft dit tot gevolg dat je les moet geven over thema’s waarvan je weet dat ze de klas op stelten zullen zetten. Het gaat dan over onderwerpen die in jouw klas gevoelig liggen. Denk bijvoorbeeld maar aan de kruistochten, de Holocaust, de evolutietheorie of gendergelijkheid, …Hoe kan je jezelf hier best op voorbereiden? Hoe geef je ruimte aan uiteenlopende standpunten? Wat kan en wat kan niet? Hoe zorg je zelf voor een genuanceerd verhaal? En hoe reageer je wanneer radicale meningen uit de hand dreigen te lopen?

leestip.

Ons samenleven staat onder spanning. Discussies over politiek en samenleving raken snel verhit, tegenstellingen worden scherper gesteld. Dat laat zich ook voelen in de klas en op school. Leraren en directies worden voor fikse uitdagingen geplaatst. Hoe moet je reageren op heftige of haatdragende uitspraken? Hoe geef je les over gevoelige thema’s in het leerplan? Hoe ontmijn je polarisatie? Hoe voer je gesprekken over controversiële onderwerpen zonder dat de klas opvliegt?

Dit boek zoekt antwoorden op deze vragen. Pedagogisch begeleiders, gemotiveerde leraren, directies, lerarenopleiders en educatief medewerkers van vormingsorganisaties vinden in het boek richtingwijzers en tips over het aangaan van moeilijke gesprekken en het bewerkstelligen van een open en democratisch gespreksklimaat.

Omgaan met controverse en polarisatie in de klas is een vrucht van het onderzoekswerk van het Vlaams Vredesinstituut, een onafhankelijke instelling voor vredesstudies bij het Vlaams Parlement. De opdracht van het Vredesinstituut is het publieke debat informeren en praktijkdeskundigen ondersteunen op basis van wetenschappelijke inzichten.

Naast dit boek zijn er ook informatiefiches en een infographic beschikbaar die je gratis kan downloaden op de website van het Vlaams Vredesinstituut!